زن در اسلام و مسیحیت
ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/۳٠ : توسط : موسسه حقیقت سبز

 زن در اسلام و مسیحیت

 

 

زن در اسلام و مسیحیت

 

از مسائلی که مسیحیت آن را خیلی پر رنگ مطرح می­کند ارزش قائل نشدن به زن در اسلام است. در حالی که با یک نگاه اجمالی به کتاب مقدس مسیحیت و قرآن بر همگان روشن می­شود که مسأله عکس تبلیغات آنان است.

 

زن در کتاب مقدس

1. برتری بی چون چرای مرد بر زن: «اما می­خواهم که شما بدانید که سر هر مرد مسیح است و سر زن مرد» (رساله بولس به قرنتیان باب 11 آیه 3)

2. حکومت مرد بر زن مجازاتی خدایی برای زنان است (سفر پیدایش باب 3)

  1. مرد جلال خداست و زن جلال مرد (رساله پولس به قرنتیان باب 11 آیه 7)
  2. برتری مردان بر زن همچون برتری مسیح بر کلیسا: «شوهر سر زن است چنانکه مسیح نیز سر کلیساست» (افسسیان 5/23)
  3. زنان برای مردان آفریده شده­اند (قرنتیان 11/9)
  4. زن باید مطیع مرد باشد همانگونه که ما مطیع خدائیم (افسسیان 5/22)
  5. فروختن دختر به عنوان کنیز (سفر خروج 21/7)
  6. زن بعد از دوبار طلاق ناپاک می­شود (تثنیه 24/4)

 

زن در قرآن

اما با نگاهی در قرآن کریم می­بینیم که نظری متفاوت به زن دارد که بیانگر عنایت خاص خداوند به زن است نه مثل مسیحیت که زن را جدای از مرد و طفیل وجود مرد می­داند.

1. قرآن کریم می­فرماید: زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان آفریده ایم: «همه شما را از یک پدر آفریدیم و جفت آن را از جنس خود او قرار دادیم»[1] یا در جایی دیگر درباره همه آدمیان می فرماید: «خداوند از جنس خود شما برای شما همسر آفرید»[2]

  1. یکی دیگر از نظریات تحقیر آمیز در مورد زن که از گذشته وجود داشته است این است که زن عنصر گناه است، از وجود زن شر و وسوسه برمی­خیزد و اینکه در هر جنایتی که مردان مرتکب می­شوند زن در آن دخالت دارد، شیطان زن را وسوسه می­کند و زن مرد را، شیطان حوا را فریفت و حوا آدم را در حالی که قرآن کریم داستان آدم و حوا را مطرح کرده ولی هرگز نگفته که شیطان یا مار[3] حوا را فریفت و حوا آدم را، بلکه می­فرماید: «فوسوس لهما الشیطان»[4] علت وسوسه را شیطان برای آدم و حوا معرفی نموده است. و آیاتی از این قبیل که زن را از این اتهام مبرا می­کند در قرآن بسیار آمده است.
  2. تحقیر دیگر در ناحیه روحانی زن است که زن به بهشت نمی­رود، زن مقامات معنوی را نمی­تواند طی کند، قرآن در آیات فراوانی تصریح دارد که پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست «إن اکرمکم عندالله اتقاکم» یا در کنار هر مرد بزرگ یک زن بزرگ را یاد می­کند و اگر زنان نوح و لوط را به عنوان زنانی ناشایسته ذکر می­کند از زن فرعون به بزرگی یاد می­کند.

اسلام زن را طفیل مرد معرفی نمی­کند بلکه زن و مرد را آفریده برای هم، زینت و مکمل همدیگر معرفی می­کند «هن لباس لکم و انتم لباس لهنّ»[5]

در پایان این بخش، نتیجه گیری را بر عهده مخاطب قرار می­دهیم و برای مطالعه بیشتر می­توان به کتاب­های «نظام حقوق زن در اسلام» اثر ارزشمند استاد شهید مطهری و «زن در آینه جلال و جمال» استاد علامه آیت الله جوادی مراجعه کرد.

 


[1]. نساء، 1.

[2]. نساء، نحل، روم.

[3]. سفر پیدایش از کتاب عهد قدیم.

[4]. اعراف، 20.

[5]. بقره، 187.